Wilskracht deel 3: Grip op wilskracht

Intelligentie bepaalt slechts in beperkte mate de academische prestaties en daarnaast is betrokkenheid en nauwkeurigheid nodig. Die twee laatste hebben een relatie met wilskracht en onderzoekers besloten dit op een bijzondere manier te verhogen.

 

Een groep studenten kreeg voor een periode van twee weken, de opdracht om twee maal daags hun gripkracht te trainen en het apparaat zolang mogelijk in te knijpen. Een deel van de groep kreeg te horen dat dit hun wilskracht zou verhogen, de andere groep niet. Toch bleken beide groepen na deze twee bijzondere weken de rest van het jaar betere academische prestaties te vertonen. Er was ook nog een extra groep, die helemaal niets deed. Hun prestaties bleven de maanden erna gelijk.

 

Conclusie
Dat wilskracht beinvloed kan worden door het te trainen, dat wisten we al, maar dat deze manier zoveel en zolang invloed zou hebben, dat hadden de onderzoekers niet voorzien. Hem knijpen voor het examen krijgt opeens een hele nieuwe betekenis.

 

Geraadpleegde bron:

  • Job V (2016), Friese M, Bernecker K.  Effects of Practicing Self-Control on Academic Performance. Motivation Science, May 5 , 2016,

Author: readyfor

Share This Post On
468 ad