Sprinten deel 2: De kettlebell swing

In het vorige deel uit deze reeks hebben we laten zien dat specifieke krachttraining een rol kan hebben in de acceleratie. Ook de kettlebell kan helpen om de prestatie te verbeteren.

 

De van oorsprong Russische kettlebell is het best te beschrijven als een kanonskogel met een handvat, waarmee verschillende oefeningen gedaan kunnen worden. De meeste bekende basisoefening is de kettlebell swing. Deze swing maakt gebruik van een explosieve heupstrekbeweging. Juist deze beweging vormt de motor, als de sprinter eenmaal op gang is gekomen.

 

De kettlebell swing vereist beste wel enige techniek en belast vooral de middelste hamstring, die eigenlijk uit drie delen bestaat. Het is juist deze middelste hamstring die bijdraagt aan het sprinten. Het explosieve karakter van de kettlebell swing leert de spiervezels snel aan- en te ontspannen. Met de kettlebell kun je deze eigenschappen trainen, zonder dat je overbelast met eindeloos sprinten.

 

Conclusie

Het trainen van sprinten, doe je niet alleen met sprinten, maar kan veel efficienter en effectiever door het slim gebruik van het juiste materiaal in de juiste fase. De kettlebell bevordert explosiviteit en hamstringtrainingheeft ook een plaats in een compleet trainingstraject. Het vereist enige leertijd, maar het voegt zeker iets toe aan een compleet

 

  • Facebookgroep Ready for Life over vitaliteit, gezondheid, stress, voeding en bewegenPs. Als je deze serie interessant vindt, wordt dan lid van onze nieuwsbrief, zodat je niets mist. Laat even je emailadres hieronder achter. We zullen je zeker niet spammen!

    Geraadpleegde bronnen:

Author: readyfor

Share This Post On
468 ad