Smartfoods deel 3: Kleur je dag gezond met groente

Groente staan vooral bekend als leverancier van vitamines en mineralen, maar bevat veel meer stoffen die bepalend zijn voor de specifieke kleur van de groente. Hoewel deze stoffen niet essentieel zijn om te overleven, wordt vermoed dat deze stoffen een actieve bijdrage leveren aan de gezondheid.

 

  • Blauw uit groente blijkt vaak te komen uit anthocyaninen en fenolen. Dit zijn niet alleen krachtige antioxidanten, maar anthocyaninen stimuleren beschadigde cellen zichzelf te vernietigen voordat ze veranderen in kankercellen.
  • Groene groenten danken hun kleur aan glucosinolaten, mogelijk beschermen tegen mond-, slokdarm-, maag- en longkanker.
  • De groengele kleur van groentesoorten is afkomstig van luteïne en zeaxanthine, die deel uit maken van de carotenoïden familie. Er is vooral wat bewijs dat ze bijdragen aan preventie van kanker, maar ze lijken toch zeer zeker betrokken bij de bescherming tegen degeneratie van het oog op latere leeftijd.
  • Het oranje van de worteltjes, maar ook van de zoete aardappel wordt veroorzaakt door het aanwezige beta-caroteen. Het heeft een beschermende werking tegen mond-, long- en darmkanker. Men vermoedt dat het ook kan helpen tegen baarmoederhalskanker en prostaatkanker.
  • Oranjegeel kom veelal van de aanwezige flavonoïden en bètacryptoxanthine. Kanker wordt onder ander veroorzaakt door virussen en vrije radicalen, en flavonoïden beschikken over antivirale, ontstekingsremmende en antioxidatieve eigenschappen.
  • Rood in groente komt door de lycopeen, vooral bekend van tomaat. Het beschermt mogelijk tegen prostaatkanker, maar ook tegen mond-, slokdarm-, maag- en longkanker.
  • De kleur die zelden aandacht krijgt is wit en crème. Het zijn deze groente die rijk zijn aan allicine en fyto oestrogenen. Allicine zit vooral in knoflook en speelt een rol bij het voorkomen van maagkanker en mogelijk ook darmkanker. De rol van fyto-oestrogenen wordt geassocieerd met de bescherming tegen borstkanker, maar het veld is daarover zeer verdeeld.

 

Alle kleuren dragen op hun unieke wijze bij aan de gezondheid, maar waarschijnlijk komt het beschermend effect van de combinatie over een langere periode. Kies daarom deze week voor drie verschillende kleuren groente en de daarop volgende week weer drie anderen. Begin met een groente die je al eet en breidt deze een keer per week uit met een groente die je nooit eet. Zo kun je stap voor stap gevarieerder eten.

Conclusie
Er is niet zoiets als een goed voedingsmiddel, er is alleen een goed voedingspatroon en aangezien alle kleuren lijken bij te dragen aan de gezondheid, is afwisseling op basis van een kleur een speelse manier om gezond te eten.

 

Facebookgroep Ready for Life over vitaliteit, gezondheid, stress, voeding en bewegenPs. Als je deze serie interessant vindt, wordt dan lid van onze nieuwsbrief, zodat je niets mist. Laat even je emailadres hieronder achter. We zullen je zeker niet spammen!

 

Geraadpleegde bronnen:

 

Author: readyfor

Share This Post On
468 ad