Krachttraining voor vrouwen deel 3: Trainen met de menstruatiecyclus

kalender

 

 

Resultaat is het gevolg van consistentie. Elke keer die dingen doen die noodzakelijk zijn en dat geldt natuurlijk ook voor krachttraining. Dat is tijdens de menstruatie wel een uitdaging. Daarom een aantal een aandachtspunten.

 

De menstruatie heeft voor veel vrouwen een invloed op het dagelijks leven en daarom ook (deels) op de training. Om te zorgen dat de trainingen zo soepel mogelijk verlopen is het goed om je trainingen af te stemmen op de menstruatiecyclus.

 

  • Ongeveer 5 tot 7 dagen voor de menstruatie neemt de prestatie meestal af. Je kunt ook meer vocht vasthouden, waardoor je dik en ellendig voelt. De eerste dagen van de menstruatie kunnen heel pijnlijk zijn. In deze periode van ongeveer tien dagen is het goed om een herstelprogramma te hebben. Dit is meestal kort met korte pauzes. Als je het kunt opbrengen, dan vooral trainen.
  • Net na de menses gaat het meestal oplopend beter. In die periode kun je goed belast worden en kun je veel langer trainen. Met krachttraining betekent het dat je een hogere intensiteit kunt draaien en meer volume, dus meer sets en herhalingen. Dat kan een week of langer duren, afhankelijk van je cyclusduur.
  • Na de eisprong neemt de lichaamstemperatuur meestal toe en geef je meer energie uit. Dat kan van 80 oplopen tot ruim 200 kilocalorieën  per dag. Het is dan opletten dat je voldoende drinkt en voldoende eet. Je kunt nog steeds goed trainen, maar het accent verleggen op lichtere gewichten en meer sets en herhalingen is dan raadzaam. Daar stop je mee zodra je merkt dat je prestaties gaan afnemen en dus weer naar de menses gaat.

 

De beschrijving is hiervoor is heel globaal. De menstruatiecyclus duurt gemiddeld tussen de 25 en 35 dagen, maar kan sterk verschillen per persoon. Daarom is het belangrijk om een dagboek bij te houden en ook hoe je voelt. Op deze manier kun je trainingsschema er omheen opstellen voor betere resultaten.

 

Conclusie

De menstruatiecyclus is voor de meeste vrouwen een gegeven en kan sterke invloed hebben op het dagelijks leven en daarmee op de training. Om de trainingen erop af te stemmen, kun je juist je cyclus gebruiken om maximaal resultaat te halen.

 

  • Facebookgroep Ready for Life over vitaliteit, gezondheid, stress, voeding en bewegenPs. Als je deze serie interessant vindt, wordt dan lid van onze nieuwsbrief, zodat je niets mist. Laat even je emailadres hieronder achter. We zullen je zeker niet spammen!

    Geraadpleegde bronnen:

Author: readyfor

Share This Post On
468 ad