Krachttraining voor vrouwen deel 1: De mythe top 5

Het nieuwe jaar is net van start en afslanken voert weer met grote afstand de lijst aan van goede voornemens. Naast minder eten en  de ambitie om (weer) hard te lopen, beginnen vrouwen steeds meer interesse te krijgen in krachttraining. De verwachtingen over krachttraining lopen echter nogal uiteen. De een denkt dat het een wondermiddel is om af te slanken, terwijl de ander bang is om haar vrouwelijkheid te verliezen. De komende tijd gaan we aandacht besteden aan krachttraining voor vrouwen en we beginnen eerst met de mythe top 5 van de krachttraining.

 

Deadlift-hardlopen

 

1. Door krachttraining verlies ik mijn vrouwelijke vormen

Laten we meteen maar de koe bij de horens vatten. Als krachttraining iets kan, dan is het wel de vrouwelijke vormen accentueren. Je kunt niet bepalen waar je afslankt, maar je kunt met krachttraining wel bepalen waar je aan gaat komen. Daarmee kun je je lichaam vormgeven. Het meest gebruikte argument tegen krachttraining voor vrouwen, is eigenlijk het grootste voordeel.

 

2. Door krachttraining slank je af door een flinke naverbranding

Het is een van de meest gebruikte argumenten om krachttraining te promoten en er zit een kern van waarheid in, maar het meer-effect van de naverbranding is zo klein dat je beter kunt spreken van nagloeien. De ACSM, de Amerikaanse  organisatie voor sport en gezondheid, heeft er in 2009 nog een standpunt over ingenomen. Van krachttraining alleen slank je niet af, maar alle kleine beetjes helpen.

 

3. Spieren zijn zwaarder dan vet?

Dit argument wordt heel veel gebruikt als de weegschaal stil staat. Op de sociale media is het bewijs dan ook te zien als ze plaatjes posten waarbij vet en spiermassa naast elkaar liggen. De plaatjes kloppen alleen zelden of nooit en de verschillen lijken door de jaren heen ook steeds groter te worden. Spiermassa is maar een heel klein beetje zwaarder dan vet en daarom zelden de reden waarom je gewicht niet daalt. Het kan vocht zijn of je kunt in balans zijn met je voeding, maar wees eens eerlijk, Wie heeft er een getal nodig om er goed uit te zien?

 

4. Krachttraining is alleen maar cosmetisch

Krachttraining helpt om de glucosehuishouding op orde te houden, zet je lichaam in een opbouwende stand en is mogelijk een belangrijk wapen tegen osteoporose.  Krachttraining verandert ook iets aan je zelfverzekerdheid en maakt je fysiek en mentaal sterker. Als er iets aantrekkelijk is, dan is het wel zelfverzekerdheid!

 

5. Ik doe krachttraining, want ik doe Bodypump

Bodypump is een revolutie geweest in fitnesscentra en zet miljoenen mensen wekelijks in beweging, maar het is geen krachttraining. Krachttraining vereist meer gewicht en daardoor minder herhalingen. De kracht van Bodypump is dat veel mensen het leuk vinden en daardoor algemeen fit blijven. Als je Bodypump leuk vindt, dan lekker blijven doen, maar vervang 1 les voor een krachttrainingssessie.

 

Conclusie

Er zijn veel voordelen te noemen van krachttraining, maar je gaat er echt niet heel veel vet van verbranden en daar hoef je het dus niet voor te doen.  Krachttraining doe je voor je gezondheid en eventueel om je vrouwelijke vormen te accentueren. Krachttraining kan kort, intensief en leuk zijn. Dus dames, waar wachten jullie nog op?

 

krachttraining_box

Moeilijk om te beginnen? Probeer het met een cursus!

Ps. Als je deze serie interessant vindt, wordt dan lid van onze nieuwsbrief, zodat je niets mist. Laat even je emailadres hieronder achter. We zullen je zeker niet spammen!

 

Geraadpleegde bronnen:

Author: readyfor

Share This Post On
468 ad