Geniet van je brood

De aloude trouwe boterham heeft het de aflopen jaren behoorlijk te verduren gehad. Het voedingsmiddel waar iedereen mee opgegroeid is, zou ineens niet meer voldoen. Vooral tarwebrood, wat het meest gegeten wordt, zou problematisch zijn,. Wat is daar nu van waar?

  • Tarwe bevat fytinezuur, dat mineralenopname kan remmen waaronder calcium, maar diegenen die veel brood eten, hebben doorgaans stevigere botten en er lijkt geen noodzaak om brood om die reden te mijden of ingewikkeld te bewerken om van de fytinezuur te ontdoen
  • Bij coeliakiepatiënten kunnen gluten uit brood de darmwand ongewenst openen, maar dr. Fasano, die het mechanisme ontrafelde, bewees dat dit niet gebeurt bij niet-coeliakie patiënten en het lijkt dus niet op te gaan voor gezonde mensen
  • Tarwe bevat exorfinen, die verslavend zouden zijn, maar die exorfinen kunnen de darmwand niet passeren en zorgen dus niet voor het effect
  • Tarwe bevat een antinutriënt genaamd WGA, maar deze stof wordt gedeactiveerd bij 60 graden verhitting en aangezien de bereiding van brood op veel hogere temperaturen plaatsvindt, is er dus geen probleem
  • Tarwebrood zorgt ook niet voor ontstekingen, want tijdens eetexperimenten, waarbij ze regelmatig bloed analyseren blijken ontstekingen zelfs af te nemen
  • Tarwe verhoogt de bloedsuikerspiegel en dat is ook de bedoeling, want je lichaam en vooral je brein wil deze bloedsuikers, maar tarwe eten zal de insulinegevoeligheid niet laten afnemen
  • Tarwe van nu zou niet de meer de tarwe van vroeger zijn, maar een Amerikaanse graanspecialist die 40 jaar aan samples in opslag had, heeft ze opnieuw geanalyseerd en geen verschillen gevonden

 

Conclusie
Er blijkt dus verrassend weinig waar te zijn van de claims over brood. Toch zijn er soms mensen die om onbekende redenen last kunnen krijgen van brood, maar er zijn ook mensen die last hebben van vis of van appels. Dat is voor al deze mensen ontzettend vervelend en wij komen ze in de praktijk tegen. Het betekent alleen niet dat brood persé slecht is., maar dat zij en alleen zij, brood mogelijk moeten mijden en bij een professional te rade moeten gaan. Wij zien in de praktijk namelijk ook ontzettend veel mensen, die geen enkel probleem hebben met brood. Die mensen kunnen we alleen maar adviseren om gevarieerd te eten en te genieten van hun brood.

 

Facebookgroep Ready for Life over vitaliteit, gezondheid, stress, voeding en bewegenPs. Als je deze serie interessant vindt, wordt dan lid van onze nieuwsbrief, zodat je niets mist. Laat even je emailadres hieronder achter. We zullen je zeker niet spammen!

Geraadpleegde bronnen:

  • Chivo, kennisinstituut vitaliteit & leefstijl
  • Andersson A (2007), Tengblad S, Karlström B, e.a. Whole-grain foods do not affect insulin sensitivity or markers of lipid peroxidation and inflammation in healthy, moderately overweight subjects. J Nutr. 2007 Jun;137(6):1401-7.
  • Drago S (2006), El Asmar R, Di Pierro M, e.a. Gliadin, zonulin and gut permeability: Effects on celiac and non-celiac intestinal mucosa and intestinal cell lines. Scand J Gastroenterol. 2006 Apr;41(4):408-19.
  • López-González AA (2008), Grases F, Roca P, e.a. Phytate (myo-inositol hexaphosphate) and risk factors for osteoporosis. J Med Food. 2008 Dec;11(4):747-52.
  • Matuccia A (2004), Venerib, G, Pellegrinab CD, e.a. Temperature-dependent decay of wheat germ agglutinin activity and its implications for food processing and analysis. Volume 15, Issue 5, July 2004, Pages 391–395

Author: readyfor

Share This Post On
468 ad