Sprinten deel 1: Krachttraining

In veel teamsporten zoals voetbal, hockey, tennis, maar ook handbal wordt gesprint. De explosiviteit is dan ook een toonbeeld van atletisme en kan beslissend zijn in het keren van een wedstrijd.  Met krachttraining kan het sprintvermogen worden opgevijzeld.

 

Kracht of snelheid?

Bij sprinten lijkt het voetenwerk belangrijk, maar dit is schijn, aangezien de voeten relatief lang grondcontact maken. Juist deze contacttijd maakt het mogelijk om veel vermogen in de afzet te stoppen. Kracht lijkt daarin dus een voorwaarde te zijn. Het is daarom goed om je  benen sterker te maken. Kracht moet natuurlijk wel omgezet worden in snelheid of beter gezegd krachtsnelheid.

 

Squat op snelheid

Squatten of hurken is een belangrijke beweging die goed aansluit op de acceleratiefase van het sprinten. Zorg dat je goed op opgewarmd bent en pak dan een flink gewicht, waarmee je gecontroleerd afzakt naar hurkzit. Tijdens de afdaling komt er een punt dat je rug gaat afvlakken. Net voor dat punt stop je en explodeer je met gewicht en al omhoog. Vervolgens zak je weer gecontroleerd af. Herhaal dit 9 tot 10 maal en maak het onderdeel van je complete training.

 

Conclusie
Sprinten is nuttig in het dagelijks leven en in de sport. Het begrijpen van de overeenkomsten en de prestatiefactoren zullen leiden tot een aanpassing of een betere onderbouwing van je trainingsprogramma. Goed kunnen sprinten kan tijdens sport het verschil maken tussen winnen en verliezen. Daarnaast kan het in het dagelijks leven, een belangrijke bijdrage hebben aan de fysieke vrijheid die je geniet. Sprinten hoort daarom ook bij vitaliteit.

 

 

krachttraining_box

Wil je meer leren over krachttraining, volg dan onze cursus.

Ps. Als je deze artiklen interessant vindt, wordt dan lid van onze nieuwsbrief, zodat je niets mist. Laat even je emailadres hieronder achter. We zullen je zeker niet spammen!

 

Geraadpleegde bronnen:

Author: readyfor

Share This Post On
468 ad